قوانین و مقررات
۱– عرضهکننده متعهد به رعایت قوانین و مقررات قانونی، از جمله مقررات واردات کالا، ضوابط سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، ضوابط قیمتگذاری کالا/خدمات، سامانه جامع تجارت و همچنین رعایت ضوابط امبازار و رعایت قیمتهای مصوب یا منصفانه و همچنین رعایت حقوق قانونی و عرفی و مالکیت صنعتی، تجاری و معنوی یا حق بهرهبرداری از این حقوق و عرضه کالا و خدمات بلامعارض و فاقد منع قانونی برای عرضه میباشد و در هر حال، کلیه مسئولیتهای مربوطه و پاسخگویی به مراجع قانونی برعهده عرضهکننده میباشد و سامانه امبازار، هیچگونه مسئولیت پاسخگویی در مراجع قضایی، شبه قضایی، اداری و … را ندارد.
۲– عرضهکننده بعد از ایجاد هسته و دریافت شناسه، نسبت به معرفی و عرضه محصولات متعلق به خود، اعم از کالا و خدمات در سامانه امبازار و سات خود، اقدام مینماید.
۱-۲– عرضهکننده، اطلاعات مربوط به هسته مذکور، شامل آدرس مبداء، شماره حساب بانکی مربوط به تسویه، حقالزحمه و زمان تسویه در صورت فروش اقساطی کالا/خدمات و زمان تحویل کالا/خدمات را به صورت صحیح وارد مینماید و نسبت به بهروزرسانی اطلاعات، اقدام و در صورت عدم بهروزرسانی، هرگونه عواقب ناشی از آن بر عهده عرضهکننده میباشد. در هر صورت، ملاک عمل، اطلاعات ثبت شده در سامانه میباشد.
۳– مدت اعتبار معرفی عرضه کالا/خدمات عرضهکننده و فعالیت در سامانه، تا زمان در دسترس بودن سامانههای مربوطه و رعایت شرایط و ضوابط آنها میباشد.
۴– عرضهکنندگان کالا و ارائهدهندگان خدمات، باید اطلاعات موثر در تصمیمگیری خریداران، جهت خرید و قبول شرایط را به صورت کامل و شفاف، در اختیار آنان قرار دهند. اطلاعات لازم شامل: نوع، قیمت، کیفیت، کمیت، آگاهیهای مقدم بر مصرف، تایخ تولید و انقضاء کالا میباشد.
۵– از آنجایی که آدرس اعلامی عرضهکننده، به عنوان آدرس مبدا و مبنای وی شناخته میشود و ملاک محاسبه هزینه حمل کالا از این آدرس میباشد، لذا عرضهکننده، موظف است آدرس دقیق را اعلام کند و در صورت تغییر آدرس در اولین فرصت، نسبت به ویرایش و اطلاعرسانی آن اقدام نماید. چنانچه به دلیل عدم بهروزرسانی، خسارتی برای خریدار ایجاد گردد، جبران هزینه و خسارت وارده با تشخیص امبازار برعهده عرضهکننده میباشد.
۶– عرضهکننده متعهد است به منظور حفظ شهرت سامانه امبازار، ضمن رعایت قیمت مصوب و یا متعارف، منصفانه و اعتمادساز، نسبت به بهروزرسانی موجودی کالا و قیمت، اقدام نماید.
۷– عرضهکننده موظف به رعایت شئونات اخلاقی جامعه و عرضه کالاهای متعارف در سامانه میباشد.
۸ – عرضهکننده، متعهد به تحویل کالا/خدمات به خریدار بر اساس آخرین اطلاعات درج شده در سامانه و با قیمت ثبت سفارش شده توسط وی میباشد.
۹– درصورتی که عرضهکننده بخواهد عضو دیگری برای تسویه حساب معرفی نماید، موظف است فرم مربوطه را تکمیل و امضا نماید.
۱۰ – عرضهکننده موظف است اطلاعات مربوط به ضمانت و پشتیبانی پس از فروش و شرایط انصراف و فسخ معامله را با توجه به مواد ۳۷ و ۳۸ قانون تجارت الکترونیک به خریدار اعلام و رعایت نماید.
۱۱– بر اساس ماده ۳۵ قانون تجارت الکترونیک، اطلاعات اعلامی عرضهکننده به خریدار، باید به صورت روشن و صریح بوده و در زمان مناسب و با وسایل مناسب ارتباطی، در مدت معین و بر اساس لزوم حسن نیت در معاملات و از جمله ضرورت رعایت افراد ناتوان و کودکان ارائه شود.
۱۲– عرضهکننده موظف است کالا را مطابق با اصول فنی متعارف به نحوی بستهبندی نماید که از آسیب و فساد در حین حمل و ارسال مصون بماند.
۱۳– کلیه عرضهکنندگان، مسئول صحت و سلامت کالا و خدمات عرضهشده مطابق با شرایط ثبت سفارش یا عرف معاملات میباشند و در صورت وجود عیب یا عدم انطباق کالا با شرایط تعیین شده، عرضهکننده متعهد به جلب رضایت خریدار از طریق بازپسگیری کالا و استرداد مبلغ پرداختی و یا تعویض کالا/خدمات، مطابق با شرایط و ضوابط حاضر در سامانه میباشد.
۱۴– تا قبل از ارسال کالا، خریدار میتواند از طریق ورود به سامانه، نسبت به لغو سفارش خود اقدام نماید که در این صورت، وجوه پرداختی از طریق سامانه حسابداری اعضا، به وی مسترد میگردد؛ اما پس از ارسال کالا، خریدار با شماره تماس ۰۲۱۴۷۴۷ و ۰۲۱۴۱۵۸۲۰۰۰ و هماهنگی لازم و با توجه به شرایط و ضوابط مربوطه میتواند نسبت به انصراف از خرید، طبق شرایط حاضر سامانه اقدام نماید.
۱۵– براساس ماده ۳۷ قانون تجارت الکترونیک، خریدار باید حداقل ۷ روز کاری، وقت برای انصراف از قبول خرید خود بدون تحمل جریمه و یا ارائه دلیل داشته باشد. تنها هزینه تحمیلی بر خریدار، هزینه باز پس فرستادن کالا خواهد بود. در هر صورت، چنانچه عضو طبق ماده ۳۷ انصراف از خرید داد، عرضهکننده ملزم به عودت وجه میباشد.
۱۶– لغو سفارش و بازگشت کالا/خدمات و انصراف از خرید و عودت هرگونه وجه مطابق با شرایطی خواهد بود که از طریق سامانه ام بازار و یا سایر سامانههای مرتبط با نهاد مردمی رسالت، اطلاعرسانی میشود و رعایت آن الزامی میباشد.
۱۷– چنانچه عرضهکننده، متمایل به اعمال تخفیفی بر روی قیمت کالا/خدمات باشد، میزان تخفیفی مورد نظر در سامانه ام بازار، درج تا بر روی قیمت، اعمال گردد.
۱۸– در صورت عدم تامین کالا/خدمات از سوی عرضهکننده، سامانه میتواند راسا نسبت به لغو سفارش اقدام نماید و راهبر هسته کارآفرینی اجتماعی (عرضهکننده) با توجه به ارزش کالا/خدمات ملزم به پرداخت 1 درصد از مبلغ سفارش به عنوان خسارات و ضرر و زیان به سامانه ام بازار میباشد.
۱۹– عرضهکننده موظف است تاریخ تحویل کالا را بطور مشخص به خریدار اعلام نماید و در صورت تاخیر در تحویل کالا بیش از ۷ روز، در صورت درخواست خریدار، ملزم به استرداد مبلغ دریافتی به خریدار میباشد و در صورت تکرار تاخیر تحویل کالا، سامانه ام بازار راسا نسبت به غیرفعال کردن عرضهکننده اقدام مینماید.
۱-۱۹– امکان لغو خرید توسط عرضهکننده وجود دارد؛ لکن در صورتیکه این موضوع (لغو خرید) به دفعات انجام شود، بنا به تشخیص سامانه به دلیل عدم رسیدگی مناسب به سفارش ثبت شده (خرید) فعالیت عرضهکننده، غیر فعال میگردد.
۲۰– فروش اجباری یک یا چند نوع کالا یا خدمات به همراه کالا یا خدمات دیگر، ممنوع میباشد.
۲۱– داشتن نشان استاندارد، در مورد کالا و خدمات مشمول استاندارد، الزامی است.
۲۲ – تبلیغات خلاف واقع و ارائه اطلاعات نادرست که موجب فریب یا اشتباه خریدار شود، ممنوع میباشد و عرضهکننده به مجازات مقرر در قانون حمایت از مصرفکننده محکوم میگردد.
۲۳ – خریدار، موظف است هنگام تحویل گرفتن سفارش، مشخصات کالای سفارش داده شده را با کالای تحویلی، مطابقت داده و در صورت مغایرت، از تحویل گرفتن آن اجتناب نماید. ارائه کد تحویل به عرضهکننده، به منزله سالم بودن کالا است.
۲۴– چنانچه کالای ارسالی، معیوب، تاریخ مصرف گذشته (با توجه به ذات کالا) و یا مطابق با شرایط سفارش نباشد، عرضهکننده موظف به ارائه کالای جایگزین است و اگر نتواند کالای جایگزین را تامین نماید، عرضهکننده موظف به استرداد مبلغ به خریدار میباشد. در این حالت، هزینه بازپس فرستادن کالا بر عهده عرضهکننده است.
۲۵– مسئولیت حمل و تحویل کالا به خریدار، بر عهده عرضهکننده میباشد.
۲۶ – هزینههای حمل و نقل و ارسال و تحویل کالا به خریدار، مطابق با شرایط و مبالغ اعلامی در سامانه خواهد بود.
۲۷ – در صورتیکه عودت کالا ناشی از قصور عرضهکننده نباشد، هزینه حمل و نقل عودت سفارش بر عهده خریدار است.
۲۸– عرضهکننده موظف است همزمان با تحویل کالا نسبت به ارائه فاکتور و رسید تحویل به نام خریدار، کارت گارانتی معتبر و مهر شده ( در صورت وجود و اعلام به خریدار) و اخذ امضای وی یا کد تحویل مبنی بر تحویل کالا اقدام نماید.
۲۹ – چنانچه کالای ارسالی معیوب نباشد، خریدار با هزینه خود، کالا را برگردانده و عرضهکننده موظف به استرداد مبلغ دریافتی میباشد. همچنین در صورت عدم تسویه با عرضهکننده در سامانه حسابداری اعضا و در صورت اعلام وی مبنی بر تحویل کالا از خریدار، ام بازار و حسابداری اعضا میتواند نسبت به لغو سفارش و استرداد وجوه، اقدام نماید. لازم به یادآوری است که پس از گذشت مدت ۷ روز، استرداد کالا از سوی خریدار و انصراف وی پذیرفته نمیشود. هماهنگی برگرداندن کالا به آدرس خریدار باید فیمابین عرضهکننده و خریدار انجام شود و تعهدی بر عهده ام بازار نمیباشد.
۱-۲۹– چنانچه کالای سفارش داده شده دارای شرایط خاص (از جمله بستهبندی و یا موارد مشابه مورد نظر باشد، عرضهکننده شرایط خاص هر کالا را که امکان انصراف عضو را از بین میبرد در ذیل تعریف مشخصات کالا و در رسید تحویل کالا درج نماید؛ مانند این عبارت: ”پس از باز شدن بستهبندی امکان انصراف وجود ندارد”
۲-۲۹– کالاهایی که برای راهاندازی نیاز به کارشناس شرکت ارائهدهنده خدمات دارند، خریدار صرفا باید کالا را از نظر ظاهری با کالای سفارش داده شده مطابقت دهد و در صورت عدم ایراد ظاهری، کالا را تحویل و از باز کردن بستهبندی خودداری نماید.
۳۰– چنانچه بستهبندی کالا دارای مشکل و ایراد ظاهری و بطور مثال، ضربه خوردگی باشد، خریدار ضمن عدم تحویل کالا، موضوع را بلافاصله به عرضهکننده و یا به شمارههای ۴۷۴۷-۰۲۱ و ……….. اطلاع میدهد.
۳۱– چنانچه عرضهکننده، کالا را از طریق اداره پست و یا به روش خاص دیگری ارسال نماید، مسئولیت صحت و سلامت کالای تحویل داده شده به متقاضی، با عرضهکننده میباشد.
۱-۳۱– چنانچه کالای سفارش شده از طریق پست و یا روش خاص دیگری ارسال شود و در مدت متعارف به دست خریدار نرسد، خریدار میتواند با تماس با شماره ……… نسبت به پیگیری درخواست خود (سفارش) اقدام نماید و در هر حال پاسخگویی به خریدار بر عهده عرضهکننده میباشد.
۲-۳۱– چنانچه کالای سفارش شده از طریق پست و یا روش خاص دیگری ارسال گردد، عرضهکننده باید کد رهگیری صحیح (اعلامی از سوی اداره پست یا شرکت حمل مربوطه) را در سامانه وارد نماید و چنانچه کد، غیرصحیح وارد شود و یا کالا تحویل خریدار نگردد، برای صیانت از حقوق مصرفکننده، ضمن بررسی مستندات عدم ارسال و تحویل کالا توسط عرضهکننده، بنا به تشخیص ام بازار، عرضهکننده موظف به جبران خسارت به خریدار میباشد و تا تعیین تکلیف کامل تحویل کالا، سامانه ام بازار از تسویه با عرضهکننده خودداری مینماید. در صورت تسویه با عرضهکننده، عرضهکننده موظف به عودت وجه و جبران خسارت تضییع شده خریدار میباشد.
۳۲– طبق دستورالعمل پلیس فتا در هنگام تحویل سفارشاتی که پرداخت آنها آنلاین بوده است، ارائه کارت ملی فرد سفارشدهنده اجباری است. چنانچه فردی که سفارش داده و پرداخت نموده است، تمایل داشته باشد شخص دیگری کالا را دریافت نماید، باید این موضوع را در زمان ثبت سفارش و از طریق سامانه به راهبر هسته کارآفرینی اجتماعی (عرضهکننده) اطلاع دهد.
۳۳– کلیه عرضهکنندگان کالاهای سرمایهای از جمله خودرو، ماشین آلات صنعتی و کشاورزی، لوازم خانگی، مصنوعات الکتریکی و الکترونیکی، صوتی، تصویری و وسایل ارتباطی، مکلف به داشتن نمایندگی رسمی، تعمیرگاه مجاز، تامین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش میباشند و عرضهکننده باید فهرست مراکز خدمات پس از فروش و تعمیرگاههای مجاز را در بخش مربوط به محصولات خود، بارگذاری نمایند.
۳۴– حقالزحمه ام حسام/ام بازار معادل میزان تعیین شده توسط عرضهکننده به ازای هر تراکنش به اضافه مالیات بر ارزش افزودهی حقالزحمه آن تراکنش میباشد.
۱-۳۴– ارزش هر تراکنش، شامل مبلغ کالا/کالاهایی است که عرضهکننده از طریق ام بازار به فروش رسانده است.
۲-۳۴– هر تراکنشی که در سامانه ثبت میشود، تابع فرآیندهای سامانه است و عرضهکننده ادعا و اعتراضی نسبت به آنها ندارد.
۳۵– هرگونه مسئولیت نسبت به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده کالای فروش رفته از طریق سامانه ام بازار، بر عهده عرضهکننده میباشد.
۳۶– چنانچه خرید کالا بصورت اقساطی انجام شود، زمان تسویه با عرضهکننده از زمان ثبت سفارش و با توجه به زمان مشخص شده اعلامی راهبر هسته کارآفرینی اجتماعی (عرضهکننده) میباشد، مشروط بر اینکه کالا تحویل خریدار شده و زمان ۷ روز کاری (حق انصراف خریدار) سپری شده باشد. تسویه زودتر از موعد با درخواست عرضهکننده و تکمیل فرم مربوطه و با تشخیص ام بازار و سایر سامانههای مربوط به نهاد مردمی رسالت خواهد بود.
۳۷– چنانچه خرید کالا بصورت نقدی باشد، زمان تسویه با عرضهکننده از ۷ روز کاری ( با توجه به ماده ۳۷ قانون تجارت الکترونیک) پس از تحویل کالا است.
۳۸– کلیه حقوق این سامانه و سایت، متعلق به شرکت فراتوسعه فردا پرداز ثمین (فرداپ) میباشد.
لیست سوالات پر تکرار
توسط نمایندگان دبیر فایل مشخصات وتخصص راهبران هسته های کارآفرینی اجتماعی تکمیل و به کارشناس مربوطه در دبیرخانه مرکزی ارسال می شود.
خیر - هسته های کارآرفرینی اجتماعی فعال در سامانه قدیم باید توسط نمایندگان دبیر مجددا معرفی شوند
آدرس مبدا کالا باید ذکر شود
خیر - معرفی عضو باید طبق رشته فعالیت ها در فایل تخصص باشد.
بله - اعضای که براساس شناخت و رشته فعالیت از طرف نمایندگان دبیر و راهبران معرفی و عضو شده میتواند در بازار اعضا خرید و فعالیت عرضه خود را انجام دهند.
نمایندگان دبیر میتواند اعضاء را طبق تخصص های موجود در فایل مرجع تخصص ها که هر چند وقت یک بار در گروه مشاوره و پاسخگوئی در رسان بارگذاری می شود معرفی کنند
بعد از تکمیل فرم معرفی هسته های کارآفرینی اجتماعی حقوقی به همراه آخرین آگهی تغییرات شرکت و ارسال این مدارک توسط نماینده دبیر به دبیرخانه مرکز این فرآیند انجام می شود.
عضویت کاروزندگی در روستاها وشهرهای کوچک با جمعیت زیر بیست هزار نفرطبق فایل مرجع تخصص ها امکان پذیر است.
جهت ویرایش آدرس می توان در سامانه ام رسالت به منوی پروفایل و گزینه آدرس و تماس ها مراجعه کرد.
مشخصات اعضای متقاضی باید طی لیست مربوطه و از سمت نماینگان دبیر استان برای آقای مهدی قاسمی جهت دریافت شناسه هسته کارآفرینی اجتماعی ارسال شود.