راهنمای درخواست وام بدون کارمزد
بسمه تعالی
إِن تُقرِضُواْ ٱللَّهَ قَرضًا حَسَنا يُضَاعِفهُ لَكُم وَيَغفِر لَكُم وَٱللَّهُ شَكُورٌ حَلِيمٌ
اگر به خدا وام نيكو دهيد، آن را براى شما دو چندان مىكند و شما را مىآمرزد و خدا عطا كننده پاداش فراوان در برابر عمل اندك مىباشد و بردبار است (سوره تغابن-آیه 17)
دغدغه تحقق نظام ناب قرضالحسنه که مبتنی بر فتاوای تمامی علمای جهان اسلام باشد، آرزوی دیرینه بسیاری از بزرگان و علماء و مردم بوده است. بانک قرضالحسنه رسالت بهعنوان تنها بانک قرضالحسنه بدون شعبه جهان اسلام، مفتخر است نظام وام قرضالحسنه بدون کارمزد را برای اولین بار، اجرایی و در دسترس عموم جامعه قرار دهد.
قبل از شروع به این نکات توجه کنید
1- بدهی بانکی معوق نباید داشته باشید:
درصورتی که بدهی معوق بانکی نزد هر کدام از بانکها داشته باشید درخواست شما رد خواهد شد، در صورت داشتن بدهی بعد از 72 ساعت از تسویه و بروزرسانی بدهی میتوانید مجدد درخواست بدهید.
2- چک برگشتی نباید داشته باشید:
درصورتی که چک برگشتی نزد هر کدام از بانک ها داشته باشید درخواست شما رد میشود. لطفا بعد از رفع سوء اثر مجدد اقدام به درخواست کنید.
3- کارت پایان خدمت جدید :
برای درخواست وام قرض الحسنه بدون کارمزد باید کارت پایان حدمت جدید داشته باشید، اگر کارت قدیمی دارید و یا مشکلی در سازمان نظام وظیفه دارید پس از رفع آن مشکل و با داشتن کارت جدید امکان ثبت درخواست برای شما وجود دارد.
نمونه کارت پایان خدمت جدید
گام اول: ورود به سامانه «درخواست وام بدون کارمزد» در ام رسالت
برای درخواست وام بدون کارمزد، ابتدا وارد حساب کاربری ام رسالت شوید و در ادامه بر روی گزینه «خدمات بانکی» و سپس گزینه «دریافت وام بدون کارمزد اعضا» کلیک کنید (نام کاربری شما در ام رسالت بطور پیشفرض، شماره همراهی است که قبلا با آن عضو شدهاید).
در این مرحله بعد از وارد کردن نام و نام خانوادگی (به طور کامل و مطابق با شناسنامه) و کد ملی، گزینه استعلام را انتخاب کنید.
- کد احراز برای شما پیامک میشود. با وارد کردن آن، وارد مرحله بعد میشوید.
- در این بخش باید عنوان طرح و شماره حساب خود را انتخاب کنید و گزینه بررسی را بزنید (در حال حاضر، فقط «طرح وام قرضالحسنه بدون کارمزد عمومی-110» برای درخواست وام بدون کارمزد فعال است).
در صورتی که در بدو ورود، با این خطا مواجه شدید، دلایل آن میتواند یکی از دو مورد زیر باشد: حساب سپرده شما در بانک قرضالحسنه رسالت، اعتبار یا کارکردی ندارد و یا سقف ظرفیت بدهی شما (که در اعتبارسنجی مرآت قابل مشاهده است) تکمیل شده و امکان دریافت وام جدید را ندارید.
گام دوم: ثبت و برآورد درخواست وام رسالت
در این مرحله، بعد از بررسی معیارهای مختلفی نظیر «اعتبار حساب»، «نتیجه اعتبارسنجی» و «باقیمانده وامهای گذشته» (مانده بدهی)، سامانه «بهترین گزینه دریافت وام» را به شما پیشنهاد میدهد.
در نظر داشته باشید، در صورتی که عضو هسته اعتماد اجتماعی باشید، سامانه، به جای نتیجه اعتبارسنجی، اطلاعات شما در سامانه اعتماد اجتماعی، مبنای بررسی قرار میدهد.
توجه داشته باشید پیش از اقدام به درخواست بهبود دهنده شما (سفته الکترونیک) باید تهیه و ثبت شده باشد، راهنمای زیر را جهت تهیه سفته مطالعه کنید.
در بخش ویرایش، شما این امکان را دارید که «مدت زمان بازپرداخت» و «مبلغ وام» را انتخاب کنید. البته باید در نظر داشته باشید که سامانه با توجه به معیارهای سهگانهای که مطرح شد، محدودیتهایی را در ویرایش شما لحاظ میکند؛ یعنی انتخاب هر مقدار وام رسالت و مدت زمان برای شما مقدور نیست و باید طبق پیشنهادهای صفحه، شرایطی را انتخاب کنید.
در این تصویر، بهترین پیشنهاد سامانه را مشاهده میکنید که مبلغ 118/500/000 تومان وامِ ده ماهه، پیشنهاد شده است.
در این تصویر، مبلغ وام را ویرایش کرده و به عنوان مثال، مبلغ 80 میلیون را انتخاب نمودهایم. در نتیجه، سامانه بهشکل هوشمند، حداکثر مدت بازپرداخت را بین 10 تا 14 ماه، نمایش میدهد.
در این تصویر، مدت زمان بازپرداخت را ویرایش کرده و به عنوان مثال، اقساط ماهیانه حدود 3 میلیون تومان را انتخاب نمودهایم. در نتیجه، سامانه به شکل هوشمند، حداکثر مدت بازپرداخت را بین 10 تا 19 ماه نمایش میدهد.
با تأیید مبلغ و مدت باز پرداخت (تعداد ماه)، پیغام «آیا مایل به بیمه کردن وام خود هستید» نمایش داده میشود. پیشنهاد ما این است که وامهای خود را بیمه کنید.
گام سوم: تایید شدن استعلامها و امضای قرار داد
پس از ثبت درخواست، سامانه، استعلامهای مختلفی را (مانده بدهی، اعتبارسنجی، بدهی بانکی، چک برگشتی، نظام وظیفه، ثبت احوال و حق عضویت انجمن حامیان فرهنگ قرض الحسنه) میگیرد. هر کدام از استعلامها تایید شدند، آیکن آنها سبز میشود.
اما اگر هرکدام از این گزینهها سبز نشوند باید نسبت به برطرف کردن آن اقدام کنید.
دقت داشته باشید برای ثبت درخواست وام قرضالحسنه بدون کارمزد نباید بدهی معوق بانکی و یا چک برگشتی داشته باشید. اگر با داشتن یکی از این موارد اقدام به ثبت درخواست کنید، درخواست شما رد خواهد شد.
در این قسمت، مجموع وامهایی است که در بانک قرض الحسنه بدهکار هستید، نمایش داده میشود.
این قسمت درصورت تأیید، نتیجه اعتبارسنجی (یا سامانه اعتماد اجتماعی) شما سبز میشود. یکی از دلایلی که ممکن است این قسمت سبز نباشد، نتیجه سامانه اعتماد اجتماعی است. این اتفاق در صورتی رخ میدهد که یکی از اعضای هسته اعتماد اجتماعی شما بدهی معوق داشته باشد. لذا برای رفع این خطا باید عضو مورد نظر، بدهی بانکی خود را در بانک قرضالحسنه رسالت پرداخت نموده و پس از آن، مجدد وام خود را درخواست دهد.
شامل هزینههای «فناوری اطلاعات اعم از سختافزار، نرمافزار، شبکه و ...» و «پشتیبانی خدماتدهندگان از اعضا در طول استفاده عضو از خدمات» میباشد.
در نظر داشته باشید که میزان پرداخت هزینه زیرساختها (حق عضویت) به ازای هر پرونده وام است. اگر مجددا درخواست وامی را ثبت کنید، مجدد باید اقدام به پرداخت حق عضویت جدید مربوط به پرونده وام جدید کنید.
برای مطاعه بیشتر درباره حق عضویت و فرایند پرداخت آن به لینک زیر مراجعه کنید.
انتخاب گزینه امضای قرارداد، به منزله پذیرش قوانین و امضای قرارداد توسط شما میباشد. دراین مرحله، سامانه برای احراز هویت، کد ملی شما را درخواست میکند و یک کد احراز برای شما پیامک میشود. بعد از وارد کردن کد ارسالی، درخواست شما با موفقیت ثبت میشود.
- در صفحه درخواست وام بدون کارمزد، امکان پیگیری و مشاهده درخواست خود را دارید.
امیدواریم این قدم، شروعی برای فصلی تازه در بانکداری اسلامی باشد.
خطاهای سامانه درخواست وام قرض الحسنه بدون کارمزد
دلایل زیادی وجود دارد که سامانه اجازه ثبت درخواست وام قرض الحسنه بدون کارمزد را به عضو نمی دهد:
- می تواند به دلیل پرشدن سقف مجاز وام پرداختی بانک باشد ، یا پر بودن ظرفیت و توان بازپرداخت در پرونده اعتبارسنجی باشد یعنی شخص تمام ظرفیت پرونده اعتبار سنجی را استفاده نموده است و وام فعال دارد می بایست مانده وامها و مبلغ اقساط وامهای در جریان را از ظرفیت پرونده اعتبار سنجی کسر نماید
- می تواند به دلیل نداشتن اعتبار وام کافی باشد، برای اعتبار کمتر از یک میلیون تومان امکان دریافت وام وجود ندارد.
- داشتن بدهی بانکی و چک برگشتی ، در صورت داشتن قسط معوق امکان دریافت تسهیالت نیست باید اقساط بروز شوند.
- ممکن است سپرده حقوقی باشد. سپردههای حقوقی امکان درخواست وام قرض الحسنه بدون کارمزد را ندارند.
این خطا در اکثر مواقع به دلیل ناقص بودن اطالعات هویتی عضو در پروفایل کاربری می باشد و یا قطعی لحظه ای استعلام ثبت احوال در سامانه ام رسالت می باشد لذا عضو می بایست اقدام به بروزرسانی پروفایل کاربری خود کند.
جهت بروزرسانی اطالعات هویتی در سامانه ام رسالت :
وارد پروفایل کاربری خود شده با نام کاربری (شماره همراه) ورمز عبور، درصورت نداشتن رمز عبور فراموشی رمز بزنید،
وارد صفحه کاربر ی شوید بالای صفحه سمت چپ گزینه مشاهده پروفایل/مشاهده کامل اطلاعات/بروزرسانی نمایید.
از قسمت ویرایش آدرس نیز میتوانید آدرس ثبت شده خود را ویرایش نمایید
در صورت مشاهده این پیام عضو امکان دریافت وام را به دلیل غیر فعال شدن هسته اعتماد اجتماعی را دیگر ندارد.اعضا تنها در هنگام ثبت درخواست وام با مشاهده پیام فوق مبنی بر غیر فعال شدن هسته اعتماد اجتماعی ،از غیر فعال شدن هسته اعتماد اجتماعی با خبر خواهند شد .
خطا : بدهی اعضای هسته اعتماد اجتماعی که می بایست پرداخت گردد
در صورت عدم پرداخت اقساط وام های درجریان توسط هر یک از اعضای هسته اعتماد اجتماعی عضو با خطای فوق مواجه خواهد شد.
بعد از پرداخت اقساط معوق و بروز شدن اقساط می تواند مجدد جهت ثبت درخواست اقدام نماید.
در صورت داشتن یک درخواست امضا شده وام با کارمزد که دروضعیت در انتظار تشکیل پرونده می باشد است تا تعیین تکلیف شدن پرونده وام فوق امکان ثبت درخواست مجدد جهت دریافت وام قرض الحسنه بدن کارمزد از طریق سامانه ام رسالت امکان پذیر نمی باشد .
میبایست بعد از واریز وام اقدام به ثبت درخواست وام جدید نمود.
به دلیل عدم ثبت درخواست اعتبارسنجی در سامانه مرآت و یا در صورت انجام اعتبارسنجی در سامانه مرآت(هنوز سفته الکترونیک توسط وام گیرنده یا متعهد یا هر دو خریداری نشده است ) و یا در صورت خریدسفته الکترونیک، هنوز سفته ها در پرونده اعتبارسنجی ثبت نگردیده است و وضعیت پرونده اعتبار سنجی در انتظار بهبود دهنده می باشد .
بعد از ثبت سفته الکترونیک در پرونده اعتبارسنجی و تکمیل پرونده اعتبارسنجی و آپدیت شدن سامانه ام رسالت ثبت درخواست وام امکان پذیر میشود .
برای مطالعه راهنمای پیگیری پرونده اعتبار سنجی به لینک زیر مراجعه کنید:
کارت نظام وظیفه باید هوشمند باشد.