جهت مشاوره آنلاین پس از ورود به ام رسالت گزینه مشاوره آنلاین را انتخاب کنید.
ماهر
ماهر
  • راهنمای سامانه‌های سرزمین ام رسالت –>
  • عضویت
  • وام قرض‌الحسنه بدون کارمزد
  • ام بازار
  • خدمات بانکی
  • اعتبار سنجی
  • ام بیمه
  • فهرست مطالب
ماهر
image
  • راهنمای سامانه‌های سرزمین ام رسالت –>
  • عضویت
  • وام قرض‌الحسنه بدون کارمزد
  • ام بازار
  • خدمات بانکی
  • اعتبار سنجی
  • ام بیمه
  • فهرست مطالب
برای مشاوره آنلاین

چگونه پرونده اعتبارسنجی خود را در سامانه مرآت پیگیری کنیم؟

یکی از مراحل مهم قبل از درخواست وام قرض‌‎الحسنه از بانک قرض‌الحسنه رسالت این است که بهبوددهنده (یا سفته الکترونیک) خود را خرید و ثبت کرده باشید.

اما قبل از اینکه بخواهید اقدام به خرید سفته الکترونیک کنید، باید از نتیجه اعتبارسنجی خود در سامانه اعتبارسنجی مرآت، اطلاع داشته باشید.

نتیجه اعتبارسنجی شامل چه مواردی است؟

توجه داشته باشید که بسته به هر نوع نتیجه‌ای که در این سامانه صادر شده باشد، فرایند پیگیری وضعیت پرونده در سامانه مرآت، برای هر فرد، متفاوت خواهد بود. پس به جواب اعتبارسنجی خود توجه کنید.

از جمله مواردی که در نتیجه اعتبارسنجی، اعلام می‌‎شود عبارتند از: توان بازپرداخت (برای پرداخت اقساط ماهیانه) و سقف تعهد (سقف مبلغ وامی که به طور کلی می‌‏توانید متعهد دیگران شوید).

نتیجه اعتبارسنجی، میزان توان بازپرداخت، براساس طبقه اعتباری (ممتاز، کاملاً متناسب، متناسب) تعیین می‌‎شود.

برای اطلاع دقیق از این طبقه‌بندی، به مقاله زیر مراجعه کنید:

راهنمای سامانه اعتبار سنجی مرآت

نحوه پیگیری پرونده اعتبارسنجی در سامانه مرآت

به طور معمول، حداکثر 7 روز پس از اینکه درخواست اعتبارسنجی خود را در سامانه مرآت (imerat.ir) ثبت کردید، می‎‌توانید نتیجه پرونده را در این سامانه مشاهده کنید.

بعد از دریافت پیامک “مشاهده نتیجه پرونده” و ورود به اپلیکیشن آی‌کاپ و یا ورود مستقیم به سامانه مرآت برای مشاهده آخرین وضعیت پرونده در سامانه مرآت، روی علامت “نامه” در بخش وضعیت پرونده کلیک کنید (پیگیری و مشاهده وضعیت پرونده برای تکمیل مراحل دریافت وام قرض‌‎الحسنه رسالت، ضروری است).

دیدن نتیجه اعتبار سنجی

با هر بار ورود می‌توانید وضعیت پرونده در سامانه مرآت را ببینید (تا زمانی که پرونده درخواست وام تشکیل نشده باشد، باید وضعیت خود را پیگیری کنید).

در بخش زیر سعی کردیم تا هر کدام از این وضعیت‌ها را بررسی کنیم تا مشخص شود که در مرحله‌ی بعدی، چه کاری را انجام دهید.

در انتظار دريافت بهبوددهنده اعتباری (سفته الکترونیک)

بعد از ثبت درخواست اعتبارسنجی و دریافت نتیجه‌ی آن، وضعیت به “در انتظار دریافت بهبوددهنده اعتباری” تغییر پیدا می‌کند.

  • منظور از بهبوددهنده اعتباری در بانک قرض‌الحسنه رسالت چیست؟

بهبوددهنده، همان سفته الکترونیک است. برای دریافت بهبوددهنده بانک قرض‌الحسنه رسالت، باید از خدمت سفته الکترونیک اپلیکیشن اندرویدی آی‌کاپ استفاده کنید.

وضعیت تکمیل پرونده

اگر سفته الکترونیک و متعهد (ضامن) را به درستی دریافت کرده باشید، بهبوددهنده‌های شما به طور خودکار ثبت می‌شوند و پرونده تکمیل می‌شود. در تصویر زیر، در ردیف ۱، پرونده اعتبارستجی مرآت تکمیل شده است.

عدم پوشش نتیجه اعتبارسنجی یعنی چه؟

اگر میزان مبلغ درخواست وام متقاضی از میزان اعتباری که در جواب اعتبارسنجی مشخص شده، بیشتر باشد، این وضعیت را می‌بینید.

برای رفع این مشکل، بهتر است مجدد پرونده اعتبارسنجی خود و همچنین میزان اعتبار وام خود و مقدار سفته تهیه شده را بررسی کنید. 

توصیه می‌شود در صورت دریافت این پیغام، مقاله مربوط به میزان مورد نیاز سفته را مطالعه کنید:

چقدر سفته الکترونیک (بهبود دهنده) تهیه کنیم؟

سوالات متداول:

بلافاصله بعد از خرید سفته می‌توانم درخواست وام بدهم؟

خیر باید صبر کنید تا بهبود دهنده شما (سفته الکترونیک) در سامانه مرآت ثبت شود و این امر حدود 48 الی 72 ساعت ممکن است زمان ببرد

از کجا متوجه بشوم سفته من ثبت شده است؟

در سامانه مرآت وضعیت پرونده شما از وضعیت «در انتظار بهبود دهنده» به وضعیت «دریافت بهبود دهنده اعتباری و پرونده اعتبارسنجی تکمیل شد» تغییر می‌کند

قیمت سفته الکترونیک چقدر است؟

مانند سفته کاغذی است و برای هر صد میلیون تومان مبلغ 50 هزارتومان قیمت سفته الکترونیک می‌شود.

سفته الکترونیک را از کجا تهیه کنم؟

از برنامه آیکاپ

راهنمای خرید سفته الکترونیک    http://mmaher.ir/saftehlazem 

آیا بعد از خرید سفته الکترونیک برای ثبت آن در سامانه مرآت باید کاری انجام دهم؟

خیر، سفته الکترونیک شما بعد از خرید بصورت سیستمی در سامانه اعتبار سنجی مرآت ثبت می‌شود.

شناسه خزانه داری کل کشور چیست؟

بعد از خرید سفته می‌توانید فایل pdf آن را دانلود کنید . در قسمت بالا سمت راست شناسه خزانه داری کل کشور ثبت شده است.

برای ضمانت سفته الکترونیک چه اطلاعاتی را باید به ضامن بدهم؟

اطلاعات مورد نیاز شامل شناسه خزانه داری کل کشور سفته الکترونیک خریداری شده و کد ملی وام گیرنده است.

آیا امکان خرید و ثبت سفته کاغذی وجود دارد؟

خیر، همه خدمات بانک قرض الحسنه رسالت با سفته الکترونیک و بصورت غیر حضوری انجام می‌شود.

آیا با سفته های گذشته می‌توانم درخواست وام بدهم؟

خیر، سفته الکترونیک یک بار مصرف می‌باشد

آیا نیاز است بعد از اتمام اقساط وام و تسویه درخواست عودت سفته الکترونیک بدهم؟

خیر، بعد از تسویه وام سفته الکترونیک بصورت سیستمی باطل می‌شود.

شماره تماس مرآت چیست؟

برای ارتباط با پشتیبانی سامانه مرآت با شماره ۷۲۴۲۳۹۰۰-۰۲۱ تماس حاصل کنید.

شماره تماس آیکاپ چیست؟

برای ارتباط با پشتیبانی سامانه آیکاپ همه روزه ساعت 7:30 الی24  با شماره 78316500-۰۲۱ تماس حاصل کنید.و یا در پیام رسان بله به شماره ۰۹۳۰۰۴۹۳۱۰۷ پیام بدهید.

ظرفیت قسط بیشتر از سقف اعتبار سنجی به چه معنی است؟

براساس میزان توان بازپرداخت مشخص شده و ثبت این مبلغ در قسمت برآورد وام (در پیشخوان مجازی رسالت)، میتونید میزان وام خود را بررسی و برهمین اساس درخواستان را ثبت کنید.

«سقف ضمانت/ تعهد» و « باقیمانده سقف ضمانت/ تعهد» چه فرقی دارند؟

سقف تعهد حداکثر میزان مبلغی رو نشون میده که شما میتونید ضمانت انجام دهید. باقیمانده هم یعنی اگر شما سقف 120 میلیون تومان داشته باشید و در حال حاضر 20 تومن ضمانت انجام دهید تا 100 تومن دیگر میتونید ضمانت انجام دهید.

چطور میشه فهمید چه مقدار سفته خرید کرده‌ام؟

سفته‌های صادرشده خود را می‌توانید در قسمت سفته‌های من در برنامه آیکاپ مشاهده کنید.

مرآت

ماهر توسط دانشگاه توسعه اجتماعی رسالت توسعه داده شده است.