راهنمای سامانه اعتبار سنجی مرآت
سامانه اعتبار سنجی مرآت(user.imerat.ir) :
سامانهای در خدمت اعضای بانکداری اجتماعی بانک قرض الحسنه رسالت میباشد تا به صورت غیر حضوری ارزیابی شوند و توان بازپرداخت ماهانه اقساط آنها و در نتیجه حداکثر مبلغی که میتوانند به عنوان تسهیلات دریافت کنند، محاسبه شود. این سامانه به شرکت پردازش اطلاعات مالی پارت که یک شرکت دانش بنیان با زیرساخت قوی نرم افزاری است، تعلق دارد.
هدف اعتبار سنجی:
به منظور برقراری عدالت، دور شدن از اعمال سلیقهها، کاهش ریسک اعتباری، بازگشت به موقع سرمایه، تسریع در اعطای وام، اطمینان خاطر بیشتر اعطاکنندگان وام و بسیاری موارد دیگر استفاده میشود. این سیستمها امروزه در دنیا کاربرد فراوانی پیدا کرده است.
متقاضیان اعتبار سنجی میتوانند با ورود به user.imerat.ir . کلیک روی لینک ورود به سامانه، به سامانه مرآت انفرادی imerat.ir وارد شده و مراحل اعتبار سنجی را انجام دهند.
مراحل اعتبار سنجی
ثبت نام و ثبت درخواست اعتبار سنجی، متقاضی وارد سامانه انفرادی مرآت imerat.ir شده، با کلیک روی گزینه «ثبت نام کنید»، با استفاده از کد ملی و شماره تماسی که الزاما باید به نام ایشان باشد، ثبت نام اولیه را انحام میدهد. اگر کد ملی و شماره همراه وارد شده مطابقت داشته باشند، کلمه عبور جهت ورود به سامانه، از طریق پیامک برای شماره وارد شده ارسال خواهد شد.
نکته: در صورتی که متقاضی قبلا در سامانه ثبت نام کرده باشد، میتواند با استفاده از بخش «ورود کاربران» و درج کد ملی و کلمه عبور موبوطه، وارد سامانه شود.
نکته: در صورتی که متقاضی در هنگام ثبت نام با پیام «کد ملی یا شماره همراه قبلا داخل سامانه ثبت شده است» مواجه شود، احتمالا شماره تماس فرد قبلا برای شخص دیگری ثبت شده است باید با مرکز تماس مرآت (72423900-021) برای پیگیری موضوع تماس بگیرد.
نکته: اگر متقاضی کلمه عبور خود را فراموش کرده باشد، میتواند با استفاده از لینک «کلمه عبور را فراموش کردهاید»، اقدام به بازیابی کلمه عبور خود نماید.
در قسمت بازیابی کلمه عبور متقاضی پس از وارد کردن کد ملی، کدی 8 رقمی برای متقاضی ارسال میشود. پس از وارد کردن و تایید کد مربوطه، کلمه عبور جدید برای متقاضی ارسال خواهد شد.
پس از ورود به سامانه، با سه سربرگ ثبت اطلاعات فردی، ثبت درخواست اعتبار سنجی و آدرس رهیاریهای اجتماعی، مواجه میشوند.
تکمیل تمامی فیلدهای ستاره دار اطلاعات فردی، هویتی، شغلی و درآمدی در سربرگ ثبت اطلاعات فردی الزامی است.
مشخصات فردی:
در ابن بخش متقاضی اطلاعات فردی و هویتی خود (نام و نام خانوادگی، نام پدر، تاریخ تولد و …) را ثبت مینماید. درج صحیح، دقیق و کامل این اطلاعات الزامی است.
نکته: بازه سنی اعتبار سنجی 18تا80 سال نیباشد و متقاضیان با سن 75 تا 80 لازم است تصویر صفحه اول شناسنامه خود را نیر در سامانه بارگذاری نمایند.
اطلاعات درآمدی:
در این بخش متقاضی خالی درآمد و مبلغ پینهادی خود را برای بازپرداخت ماهانه وارد مینماید.
نکته: اگر متقاضی در هنگام ثبت درخواست، وام در جریانی از بانک قرض الحسنه رسالت داشته باشد، باید مبلغ قسط در حال پرداخت را با توان بازپرداخت ماهیانه مد نظر خود جمع نموده و مجموع این دو مبلغ را به عنوان توان بازپرداخت پیشنهادی در سامانه درج نماید.
اطلاعات شغلی و درآمدی:
در این بخش متقاضی اطلاعات تتحصیلی و شغلی خود را وارد مینماید.
به صورت کلی دو نوع شغل وجود دارد: کارمند و کارفرما
اگر متقاضی کامند (دولتی یا خصوصی) باشد، نیاز است این اطلاعات را در مورد شغلش ثبت نماید:
در صورتی که خود متقاضی کارفرما باشد با تیک زدن گزینه آزاد در قسمت نوع شغل، اطلاعات زیر را وارد مینماید.
بارگذاری مستندات شغلی:
پس از تکمیل اطلاعات فردی و شغلی، متقاضی باید مستنداتی که نشان دهنده درآمد فرد باشد، را بارگذاری نمایند.
برای این کار فرد باید فایل مستند مورد نظر را از قبل در سیستم رایانه خود ذخیره کرده باشو و با استفاده از گزینه انتخاب فایل اقدام به بارگذاری آنها نماید.
نکته: حجم فایل مدنظر باید کمتر از 2 مگابایت بوده، فرمت فایل فرمتهای عکسی (tiff،png،jpeg و …) یا pdf باشد، نام فایل کمتر از 20 کاراکتر و شامل حروف انگلیسی و اعداد باشد.
اگر متقاضی منبع درآمد درگیر جز شغل اصلی خود داشته باشد میتواند اطلاعات و مستندات مربوطه را در قسمت شغل دوم بارگذاری نموده تا در صورت احراز، هر دو منبع درآمد در اعتبارسنجی لحاظ گردد.
پس از پرکردن تمامی فیلدهای ستارهدار، گزینه ثبت اطلاعات فعال شده و متقاضی میتواند اطلاعات وارد شده را ثبت نماید.
پس از تکمیل و ثبت اطلاعات فردی و شغلی، متقاضی میتواند با استفاده از سربرگ درخواست اعتبارسنجی، اقدام به ثبت درخواست نماید.
در این مرحله از بانک قرض الحسنه و بانک مرکزی استعلاماتی برای متقاضی دریافت میشود.
تاخیر بیش از حد در پرداخت اقساط وامهای قبلی از بانک رسالت، بدهی به سایر بانکها و داشتن چک برگشتی باعث رد درخواست متقاضی میشود.
در انتظار پرداخت:
بعد از مورد تایید بودن استعلامات اولیه باید در ابتدا مبلغ 1/190/200ریال پرداخت شود تا پرونده برای بررسی و مراحل بعدی ارسال شود. در صورتی که متقاضی نخواهد ادامه روند اعتبارسنجی برایش انجام شود، میتواند قبل از پرداخت هزینه، پرونده خود را حذف نماید. در غیر این صورت پس از پرداخت هزینه امکان حذف درخواست وجود ندارد.
اگر در روند بررسی پرونده نیاز به اصلاحات یا ویرایش در درخواست متقاضی وجود داشته باشد، از طریق پیامک برای متقاضی ارسال خواهد شد. سامانه به متقاضی اجازه میدهد برای یک بار وارد کارتابل خود شده و اصلاحیه مدنظر را انجام دهد. پس از بررسی و تایید مشخصات و مستندات شغلی، حداکثر طی 3 تا 7 روز کاری نتیجه از طریق پیامک به اطلاع متقاضی خواهد رسید.
در انتظار دریافت بهبود دهنده اعتباری:
این مرحله به این معناست که فرد وام گیرنده برای دریافت وام، نیاز به ارائه بهبود دهنده اعتباری (سفته الکترونیک) دارد. نوع سفته مورد نیاز، باتوجه به طبقه بندی اعتباری وام گیرنده مشخص میشود. هر متقاضی بر اساس مستندات شغلی و استعلامات حسابش در بانک قرض الحسنه رسالت در یکی از چهار طبقه اعتباری زیر قرار میگیرند:
- ممتاز: به این معناست که برای دریافت وام، نیازی به ارائه بهبود دهنده اعتباری (سفته الکترونیک) ندارید و میتوانید درخواست وام خود را ثبت کنید.
- کاملاً متناسب: به این معناست که شما باید بهبود دهنده اعتباری (یک فقره سفته الکترونیکی به ارزش 120 درصد مبلغ وام درخواستی) را در سامانه آی کاپ ثبت کنید.
- متناسب: به این معناست که علاوه بر شما، یک متعهد (ضامن) نیز باید بهبود دهنده اعتباری (یک فقره سفته الکترونیکی به ارزش 120 درصد مبلغ وام درخواستی) را در سامانه آی کاپ ثبت کند.
- نامتناسب: شرایط دریافت وام را ندارید.
پرونده تکمیل شد:
پس از ثبت موفقیت آمیز سفته مورد نیاز، پرونده به این مرحله میرسد و متقاضی میتواند جهت ثبت درخواست وام خود از بانک اقدام نماید.
در این مرحله با انتخاب گزینه نتیجه اعتبار سنجی میتوانید جزئیات اعتبار سنجی خود را مشاهده کنید.
صفحه نتیجه اعتبار سنجی شامل این موارد میشود:
توان بارپرداخت ماهیانه(ریال) : مبلغ قسطی که در هر ماه امکان پرداخت آن را دارید. بطور مثال در تصویر زیر عضو میتواند وامی بگیرد که قسط ماهانه آن 85/000/000 ریال باشد. یعنی یک وام یک ساله به مبلغ 1/020/000/000 ریال .
حداکثر مبلغ وام قرض الحسنه: حد اکثر مبلغی که شما میتوانید تسهیلات دریافت کنید. (سقف وام قرض الحسنه در حال حاضر 4/000/000/000 ریال میباشد اما توجه داشته باشید ملاک دریافت وام قرض الحسنه برای شما توان بازپرداخت است)
سقف ضمانت/تعهد: سقف مبلغی که شما میتوانید عضو دیگری را ضمانت کنید.
این سامانه مربوط به اعتبار سنجیهای گروهی است که از سمت بانک برای مشتریان یا از سمت سازمان، نهاد و مجموعهها برای پرسنل خود انجام میشود. امکان ثبت درخواست از سوی خود فرد در این سامانه وجود ندارد.
متقاضیان میتوانند از طریق سامانه مرآت imerat.ir و لینک مرآت گروهی (سازمانی) برای مشاهده وضعیت پرونده، پرداخت هزینه و … اعتبار سنجی گروهی خود اقدام نمایند.
نکته: نام کاربری برای ورود به سامانه مرآت گروهی، کد ملی متقاضی میباشد و کلمه عبور نیز از سمت نهاد درخواست دهنده در اختیار فرد قرار خواهد گرفت. همچنین متقاضی میتواند از خدمات فراموشی کلمه عبور در سامانه گروهی نیز استفاده کند، که روند آن مطابق با سامانه انفرادی میباشد.
جهت مشاهده نتیجه اعتبارسنجی و وضعیت پرونده در سامانه اعتبارسنجی مرآت به این ویدیو توجه بفرمایید
سوالات متداول اعتبار سنجی
حمیدرضا آقا نقی |
16879
حجم فایل کمتر از 2 مکابایت باشد
فرمت فایل jpg یا pdf باشد
نام فایل کمتر از 20 کاراکتر و شامل حروف انگلیسی و اعداد باشد
برای انجام اصلاحیه باید وارد کارتابل خود شوید و پس از انجام اصلاحات لازم، اطلاعات را تایید نماید. دقت داشته باشید اگر وارد کارتابل شده و بدون انجام اصلاحات لازم از آن خارج شوید دیگر امکان اصلاحات مجدد وجود نخواهد داشت.
منظور از بهبود دهنده اعتباری در سامانه اعتبار سنجی مرآت، سفته میباشد که برای دریافت وام و به عنوان ضمانت باید در سامانه ثبت شود. نوع بهبود دهنده اعتباری و اینکه یک متقاضی نیاز به ضمانت دارد یا نه بر اساس سطح اعتباری وی مشخص و اعلام میشود.
خیر، ضرورتی ندارد که متعهد کارمند بخش دولتی و دارای گواهی کسر از حقوق باشد. تمام افرادی که امکان انجام اعتبار سنجی را داشته باشند میتوانند به عنوان متعهد برای سایرین ضمانت انجام دهند.
میزان توان بازپرداخت مبلغی است که نشان میدهد هر فرد با توجه به خالص درآمد خود، در هر ماه تا چه میزان قادر است به عنوان بازپرداخت وام به بانک بپردازد.
سقف تعهد نشان دهنده مبلغی است که متقاضی میتواند برای یک نفر یا مجموعا چند نفر دیگر ضمانت انجام دهد.
هر گزارش اعتبارسنجی در سامانه مرآت شامل سقف ضمانت/تعهد و میزان توان بازپرداخت و طبقه اعتباری است که این اعداد با استفاده از مدلهای اعتبارسنجی و تحلیل دادههای وارد شده در سامانه به دست میآید.
مستندات ارائه شده توسط متقاضی مورد تایید کارشناس مربوطه نباشد.
در استعلام گرفته شده از بانک قرض الحسنه و بانک مرکزی یکی از موارد چک برگشتی، تاخیر بیش از حد در بازپرداخت تسهیلات قبلی دریافت شده (بانک قرض الحسنه رسالت) یا بدهی معوق به سایر بانکها، مشاهده شود.
راهنمای سامانه مرات: http://mmaher.ir/lkd
بله، فقط متقاضیانی که در بازه سنی 18 الی 80 سال قرار دارند، مجاز به ثبت نام در سامانه مرآت هستند.
راهنمای سامانه مرات: http://mmaher.ir/lkd
نیازی به بارگذاری مدارک بیمهای از جانب متقاضی نیست اما در صورت نیاز کارشناس این امکان را دارد از متقاضی سابقه بیمه تفکیکی را درخواست نماید.
راهنمای سامانه مرات: http://mmaher.ir/lkd
برای ثبت اطلاعات در سامانه، متقاضیان میتوانند با توجه به نوع شغل خود بطور مثال : فیش حقوقی، حکم کارگزینی، گواهی اشغال، جواز کسب و اسکن میانگین موجودی 2 ساله حساب خود در سایر بانکهای کشور را به عنوان مدارک شغلی بارگذاری نمایند.
راهنمای سامانه مرات: http://mmaher.ir/lkd
برای صاحبین مشاغل آزاد، ارائه مجوز مربوط به شغل (جواز کسبهای صنفی یا سایر مجوزها)، ضروری است.
راهنمای سامانه مرات: http://mmaher.ir/lkd
خیر، سامانه مرآت از ثبت نام افرادی که شماره خط مغایر با کدملی ثبت شده دارند، جلوگیری به عمل میآودر.
راهنمای سامانه مرات: http://mmaher.ir/lkd
در حال حاضر از سامانه اعتبارسنجی مرآت تنها برای وام دهی بانک قرض الحسنه رسالت استفاده میشود.
راهنمای سامانه مرات: http://mmaher.ir/lkd
اطلاعاتی شامل حسابهای بانکی (جاری، پس انداز، قرض الحسنه)، اطلاعات وام (میزان وام دریافتی و وضعیت بازپرداخت اقساط) و اطلاعات مربوط به چک برگشتی میباشد.
راهنمای سامانه مرات: http://mmaher.ir/lkd
خیر، بخشی از اطلاعات هویتی و درآمدی از طریق اظهارات متقاضی و تکمیل اطلاعات پرونده دریافت میشود و در بخش دیگر، اطلاعاتی مانند سابقه چک برگشتی و یا بررسی رفتار اعتباری (سابقه بازپرداخت تعهدات بانکی) از بانک دریافت میگردد. همچنین پیشبینی میشود از اطلاعات قوه قضائیه نیز در آینده استفاده شود.
راهنمای سامانه مرات: http://mmaher.ir/lkd
سامانه اعتبار سنجی مرآت، متقاضیان حقیقی دریافت اعتبار و وام را بر اساس استاندارهای جهانی و به صورت غیرحضوری ارزیابی نموده و حداکثر توان بازپرداخت ماهانه اقساط آنها را محاسبه و اعلام مینماید. یکی از بزرگترین مشتریان سامانه اعتبار سنجی مرآت، بانک قرض الحسنه رسالت است .
راهنمای سامانه مرات: http://mmaher.ir/lkd
هیچ محدودیتی برای تعداد درخواستهای اعتبارسنجی وجود ندارد.
راهنمای سامانه مرات: http://mmaher.ir/lkd
مستندات شغلی، استعلامات بانک قرض الحسنه رسالت و بانک مرکزی و …
راهنمای سامانه مرات: http://mmaher.ir/lkd
بازه زمانی اعتبار سنجی حداکثر طی 3 تا 7 روز کاری میباشد و نتیجه نهایی از طریق پیامک به اطلاع متقاضی خواهد رسید.
راهنمای سامانه مرات: http://mmaher.ir/lkd
جهت انجام اعتبارسنجی، وارد سامانه آی مرآت به نشانی imerat.ir شوید.
مشخصات فردی خود را وارد کنید و سپس اطلاعات درآمدی را وارد کنید و بعد از بارگذاری مدارک شغلی و بانکی درخواست اعتبار سنجی را ثبت کنید.
جهت مشاهده راهنمای کامل اعتبار سنجی، به راهنمای زیر مراجعه کنید:
جهت مشاهده راهنمای پیگیری اعتبار سنجی، به راهنمای زیر مراجعه کنید:
بله، باید اعتبارسنجی مرآت را انجام دهد و پرونده اعتبارسنجیاش اعتبار زمان و باقیمانده سقف تعهد (ضمانت) را داشته باشد.
جهت مشاهده راهنمای سامانه اعتبارسنجی مرآت به لینک زیر مراجعه کنید:
http://mmaher.ir/lkd
چنانچه تعهد (ضمانت) وام عضوی را برعهده گرفته باشید، از سقف تعهد شما کسر و باقیمانده سقف تعهد به شما نمایش داده میشود.
جهت مشاهده راهنمای سامانه اعتبارسنجی مرآت، به لینک زیر مراجعه کنید:
http://mmaher.ir/lkd
سقف تعهد، بدین معنی است که در مجموع، تا آن رقم میتوانید برای شخص یا اشخاصی تعهد (ضمانت) نمایید.
جهت مشاهده راهنمای سامانه اعتبارسنجی مرآت به لینک زیر مراجعه کنید:
http://mmaher.ir/lkd
از جمله مواردی که در نتیجه اعتبارسنجی اعلام میشود عبارتند از: توان بازپرداخت (برای پرداخت اقساط ماهیانه) و سقف تعهد (سقف مبلغ وامی که به طور کلی میتوانید متعهد دیگران شوید).
توان بازپرداخت نشان میدهد توان شما برای پرداخت اقساط ماهانه چه عددی است. به عبارت سادهتر، میزان توان پرداخت قسط ماهیانه شما را در مجموع مشخص میکند.
جهت مشاهده راهنمای سامانه اعتبارسنجی مرآت به لینک زیر مراجعه کنید:
http://mmaher.ir/lkd
یکسال اعتبار دارد.
برای مشاهده مانده اعتبار به سایت آی مرات مراجعه کنید و در قسمت تاریخ اعتبار، از زمان باقیمانده اعتبار خود مطلع شوید.
جهت مشاهده راهنمای سامانه اعتبارسنجی مرآت، به لینک زیر مراجعه کنید:
http://mmaher.ir/lkd
دلایل مختلفی وجود دارد؛ معمولا رفتار اعتباری نامناسب، نظیر پرداخت دیرهنگام اقساط وام گذشته منجر به نامتناسب بودن نتیجه اعتبارسنجی میشود.
جهت مشاهده دلیل، به سایت مرآت (imerat.ir) مراجعه و وضعیت پرونده را بررسی نمایید.
جهت مشاهده راهنمای پیگیری پرونده اعتبارسنجی به لینک زیر مراجعه کنید:
http://mmaher.ir/bsafteh
این پیغام یعنی اعتبارسنجی موجود نیست. حال چنانچه پرونده اعتبارسنجی شما اعتبار دارد، سفتههای الکترونیک شما تایید نشده است. برای تایید سفته باید حدود72 ساعت یک هفته کاری صبر کنید.
اگر بعد از گذشت یک هفته هنوز ثبت نشده باشد باید با تماس با مرکز پشتیبانی آی کاپ، سفتههای ضمانتی خود را پیگیری کنید تا تایید گردد.
شماره پشتیبانی مرآت: 72423900_021
پشتیبانی آی کاپ (پیگیری سفته): 78316500_021
هر عضو فقط در همان سامانهای که اعتبارسنجی شده است میتواند ضمانت انجام دهد؛ یعنی (انفرادی در انفرادی) و (گروهی در گروهی)؛ ولی برای عضوی که در سامانه انفرادی (آی مرآت) اعتبارسنجی میشود، این امکان وجود دارد که فقط یک مرتبه در سامانه گروهی (اُمرآت) ضمانت کند.
برای ارتباط با مرآت و آیکاپ، لطفا با شمارههای زیر تماس بگیرید:
پشتیبانی مرآت 72423900_021
پشتیبانی آی کاپ (پیگیری سفته) 78316500_021
پشتیبانی جهت پیگیری نصب دستگاههای کارتخوان 74318550_021
نتیجه پرونده اعتبارسنجی به صورت اعلام توان باز پرداخت (سقف قسطی که مجاز میباشید در ماه پرداخت نمایید)، سقف تعهد (تا رقم مشخص شده میتوانید ضمانت -تعهد- اشخاص دیگر را نمایید)، باقیمانده سقف تعهد( در صورت ضمانت -تعهد- برای شخص یا اشخاص دیگر مبلغ ضمانت -تعهد- از سقف تعهد کسر و باقی مانده سقف تعهد در گزینه باقیمانده سقف تعهد نمایش داده خواهد شد).
همچنین، ظرفیت بدهی که سقف وام دریافتی از بانک قرض الحسنه رسالت میباشد حداکثر 300 میلیون تومان میباشد. بدیهی است اعضایی که توان بازپرداخت آنها زیر 5 میلیون تومان باشد ظرفیت بدهی آنها کمتر از 300 میلیون تومان میشود.(حاصل ضرب توان بازپرداخت ماهانه در 60)
همچنین در کنار گزینه توان بازپرداخت، رتبه اعتبارسنجی نیز قید میگردد. چنانچه رتبه اعتبارسنجی متناسب باشد، هم نیازمند ضامن و هم ارائه سفته ضمانت به شکل توامان میباشید. اگر رتبه اعتباری شما کاملا متناسب باشد نیازی به ضامن نبوده و تنها سفته ضمانت ارائه مینمایید.اگر هم رتبه اعتباری شما ممتاز باشد نه نیاز به ضامن و نه نیاز به ارائه سفته ضمانت دارید.
لازم به ذکر است که هر پرونده اعتبارسنجی، تا یک سال قابل استناد و بهرهبرداری است و پس از پایان این مدت، متقاضی باید مجدداً با مدارک درآمدی بهروزشده، فرایند اعتبارسنجی را انجام دهید.
برای مشاهده راهنمای اعتبار سنجی مرآت به لینک زیر مراجعه کنید:
هزینه اعتبارسنجی 119,020 تومان است.
جهت مشاهده راهنمای اعتبارسنجی مرآت، به لینک زیر مراجعه کنید:
جهت مشاهده راهنمای سامانه اعتبار سنجی مرآت، به لینک زیر مراجعه کنید:
نحوه اعتبارسنجی برای وامگیرنده و ضامن یکسان است و از طریق سامانه آیمرآت (imerat.ir ) صورت میگیرد.
به این نکته توجه کنید که در هنگام ضمانت سفته توسط متعهد(ضامن)، باید سقف تعهدی که در پرونده اعتبارسنجی متعهد(ضامن) قید شده، مبلغ سفته خریداری شده جهت ضمانت را پوشش دهد.