جهت مشاوره آنلاین پس از ورود به ام رسالت گزینه مشاوره آنلاین را انتخاب کنید.
ماهر
ماهر
  • راهنمای سامانه‌های سرزمین ام رسالت –>
  • عضویت
  • وام قرض‌الحسنه بدون کارمزد
  • ام بازار
  • خدمات بانکی
  • اعتبار سنجی
  • ام بیمه
  • فهرست مطالب
ماهر
image
  • راهنمای سامانه‌های سرزمین ام رسالت –>
  • عضویت
  • وام قرض‌الحسنه بدون کارمزد
  • ام بازار
  • خدمات بانکی
  • اعتبار سنجی
  • ام بیمه
  • فهرست مطالب
برای مشاوره آنلاین

راهنمای متصدیان احراز و تحویل

نحوه پذیرش، احراز و تحویل کارت در سامانه ام رسالت

در این مطلب، به بیان نحوه پذیرش، احراز و تحویل کارت در سامانه ام رسالت برای متصدیان احراز و تحویل کارت خواهیم پرداخت.

در اولین قدم برای پذیرش کارت در سامانه ام رسالت، با انتخاب لینک زیر، وارد ام رسالت شوید:

mresalat.ir/fa

بعد از ورود به ام رسالت با انتخاب گزینه  ورود، وارد سامانه شوید.

ورود به ام رسالت

در صفحه بعدی با وارد کردن شماره همراه و رمز عبور می‌توانید وارد سامانه شوید.

اگر رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید از گزینه بازیابی رمز عبور برای دریافت رمز جدید اقدام نمایید.

کد شش رقمی پیامک شده را در کادر زیر وارد کنید تا ورود شما به سامانه ام رسالت انجام شود:

در سر برگ خدمات حضوری، گزینه ورود به نقشه را انتخاب نمایید.

نکته: دقت داشته باشید برای ورود به صفحه نقشه، باید امکان دسترسی به موقعیت خود را به سامانه بدهید.

اگر پیامی مبنی بر اجازه دسترسی به موقیعت دریافت کردید، آن را تایید کنید و اگر با خطای موقعیت مواجه شدید، به راهنمای زیر مراجعه کنید:

راهنمای دسترسی مرورگر به موقعیت

بعد از ورود به نقشه، توجه نمایید که دایره‌های سبز، بیانگر این است که در آن محدوده، چند متقاضیِ دریافت کارت وجود دارد و با زوم کردن بر روی نقشه، می‌توانید درخواست‌های آن محدوده را ببینید.

با انتخاب گزینه‌های شبیه لوکیشن با آرم بانک قرض‌الحسنه رسالت، می‌توانید اقدام به پذیرش آن درخواست کنید.

نکته: دقت داشته باشید آدرس نوشته شده در قسمت مقصد متقاضی، با نقشه هماهنگ باشد.

در زیر، نمونه درخواست تطبیق مدارک وام ازدواج و فرزند را مشاهده می‌نمایید.

در صورتی که برای تطبیق مدارک وام ازدواج و فرزندآوری، دسترسی ندارید، از پذیرش مرسوله‌های مشخص‌شده با لوگوی آدمک زوجین با فرزند (مربوط به وام فرزندآوری در تصویر 1) و لوگوی آدمک زوجین (مربوط به وام ازدواج در تصویر 2 ) جداً خودداری نمایید.

برای دیدن فایل راهنمای متصدیان احراز و تطبیق به راهنمای زیر توجه بفرمایید:

راهنمای متصدیان احراز و تطبیق مدارک ازدواج/فرزند

بعد از پذیرش کارت، کارت‌ها برای شما ارسال می‌شود. بعد از دریافت کارت و هماهنگی با عضو جهت مراجعه، گزینه دریافت توسط ام تی آر را انتخاب کنید.

دلیل اینکه بعد از هماهنگی با عضو، باید اقدام به انتخاب گزینه دریافت توسط ام تی آر کنید، این است که اگر تعداد کارت‌های در انتظار شما بیش از اندازه شود، سامانه امکان پذیرش کارت جدید را به شما نمی‌دهد.

بعد از هماهنگی با عضو جهت مراجعه، کد تحویل کارت برای عضو ارسال می‌شود. این کد، یک عدد 5 رقمی می‌باشد که از سرشماره 50004848 برای عضو ارسال می‌گردد.

در هنگام مراجعه به عضو برای تحویل کارت، گزینه مراجعه را انتخاب کنید.

احراز هویت در هنگام مراجعه حضوری

در این مرحله، هنگام مراجعه به عضو، شما اقدام به احراز هویت عضو می‌کنید. با بررسی اولیه، می‌توانید یکی از دو گزینه احراز هویت و یا عدم احراز هویت را انتخاب کنید.

در صورت احراز هویتِ عضو با بررسی امضا و کارت ملی عضو، می‌توانید گزینه احراز هویت را انتخاب کنید.

در این مرحله، کد تحویل را وارد کنید و تصویر امضای عضو را با انتخاب گزینه دوربین، بارگذاری نمایید.

کد تحویل کارت با سرشماره 50004848 برای عضو ارسال شده است. اگر عضو، این پیامک را نداشته باشد، می‌تواند با توجه به راهنمای زیر، از پروفایل شخصی خود در ام رسالت، کد تحویل را مشاهده  کند:

نکته: اگر با خطای اشتباه بودن کد روبرو شدید و یا طبق راهنما کد در صفحه ذکر شده وجود نداشت، با ارتباط با کارشناس پشتیبان، می‌توانید به این کد، دسترسی پیدا کنید.

مشاهده کد تحویل کارت

مطابقت نداشتن امضا

چنانچه عضو در قسمت امضا تصویر دیگری را بارگذاری کرده باشد و یا بخواهد امضای متفاوتی را ثبت کند، از عضو بخواهید امضای درست و اصلی خود را بر روی برگه بزند و در پشت برگه‌ی امضا درخواست تغییر امضا را بنویسد.

متن درخواست تغییر امضا:

اینجانب ………. فرزند ……… با کد ملی ……… تقاضای تغییر امضای خود را دارم.

عدم احراز هویت

ممکن است به دلیلی مانند مراجعه چندباره متصدی و حضور نداشتن عضو، انصراف عضو از دریافت کارت، مطابقت نداشتن اطلاعات ثبت شده و … متصدی، گزینه عدم احراز هویت را انتخاب کند.

ابتدا دلیل عدم احراز را مشخص کنید. در این بخش، دلیل عدم احراز باید بصورت شفاف و گویا بیان شود و بر روی پاکت کارت هم تعداد دفعات و تاریخ مراجعه، یادداشت گردد.

توصیه می‌شود در صورت پاسخگو نبودن عضو، حتما برای وی، پیامک ارسال نمایید تا عضو بتواند در زمان دیگری با شما تماس بگیرد.

ارسال مدارک

بعد از اتمام مراحل احراز هویت و بعد از انتخاب گزینه ارسال مدارک، می‌توانید اقدام به ارسال مدارک به بایگانی متمرکز کنید.

لازم به ذکر است پس از اعلام وصول و تایید فرم‌های گواهی تایید امضا توسط کارشناسان بایگانی متمرکز بانک، تسویه مالی با ام تی آر انجام خواهد شد.

هزینه هر بار احراز و تحویل کارت، مبلغ 45 هزار تومان می‌باشد که با شارژ ام حسام، انجام می‌شود.

بعد از انتخاب گزینه ارسال مدارک، لازم است که ام تی آر، اقدام به ارسال فیزیک برگه احراز هویت به بایگانی متمرکز کند.

نمونه برگه گواهی امضا

در برگه گواهی امضا به این نکات توجه نمایید:

1- امضای عضو در داخل کادر و بصورت شفاف و خوانا باشد.
2- حتما اطلاعات عضو را با توجه به کارت ملی وی، بصورت کامل  مطابقت دهید.
3- عضو باید در این قسمت بنویسد مراتب فوق مورد تایید است.
4- امضای عضو پس از نوشتن عبارت تایید اطلاعات.
5- خود عضو، شماره کارت تحویل داده شده را در این بخش یادداشت کند.
6- امضای عضو بعد از نوشتن شماره کارت.
7- این بخش را باید ام تی آر تکمیل کند (شناسه هنگام تایید دسترسی ام تی آر، به ایشان داده شده است؛ در صورت عدم اطلاع از شناسه، لطفا از کارشناس پشتیبان، جویای شناسه ام تی آری خود شوید).
نکته: در گوشه‌ای از برگه به این نکته که این برگه برای سامانه جدید و یا سامانه قدیم است اشاره کنید.

اگر به هر دلیلی مانند پارگی برگه، امضای اشتباه و … لازم شد که عضو، برگه احراز هویت دیگری را تکمیل کند، مشخصات عضو را بصورت کامل، در بالای برگه بنویسید و از عضو بخواهید این برگه را دوباره امضا کند. 

پیش از مراجعه به اعضا بهتر است از این برگه خام، یک کپی به همراه خود داشته باشید.

دقت داشته باشید حتما باید برگه چاپ شده قبلی، همراه با برگه جدید، به هم الصاق شوند و به مرکز بایگانی متمرکز ارسال گردند.

دانلود نمونه گواهی امضا

ارسال فیزیک برگه‌های گواهی امضا

‌ارسال کارت‌های عودتی به واحد احراز و تحویل:

صندوق پستی: 761851415 به مقصد کرمان

ارسال فرم‌های گواهی تایید امضا از تمام نقاط کشور به مرکز بایگانی متمرکز:

صندوق پستی: 761851416 به مقصد کرمان

نکات قابل توجه در ارسال:

  • در فرایند ارسال فرم‌های گواهی تایید امضا با کارت‌های عودتی از طریق صندوق پستی، به جز هزینه پاکت پستی، هیچ گونه وجهی توسط متصدی احراز و تحویل، پرداخت نگردد.
  • وزن بسته‌های پستی حاوی کارت‌های عودتی یا فرم‌های گواهی تایید امضا حداکثر پانصد گرم باشد.
  • پس از ارسال کارت‌های عودتی و فرم‌های گواهی امضا، رسید پستی را تا رسیدن مرسوله به مقصد، نزد خویش نگه دارید.
  • در زمان ارسال، در قسمت گیرنده (روی پاکت) حتما نام مقصد پستی و شماره صندوق پستی درج گردد.

 

سوالات پر تکرار

اگر کسی رهیار محدوده نباشد چطور می‌تواند به پشتیبان استان تیکت بزند؟

از طریق پیام رسان بله، یک گروهی تحت عنوان گروه احراز و تحویل -مثلا استان تهران- تعبیه شده است. فردی به عنوان کارشناس پشتیبان از طرف شرکت موظف است که پاسخگوی سوالات و رفع موارد این عزیزان به عنوان ام تی آر باشد. لذا در حال حاضر آنجا به صورت موقت، یک درگاه ارتباطی است.

از افتتاح حساب تا دریافت کارت، معمولا چقدر باید طول بکشد؟

آن چیزی که ما طبق روال عادی تعریف کردیم، حداکثر فکر می‌کنم بین 4 تا 5 روز باشد که صفر تا صدِ موضوع در پروسه‌های مختلف و بحث‌های پستی و …انجام شود. یک هفته در نظر بگیرید.

اگر در زمان احراز و تحویل نتوانیم برگه را بارگذاری می شود بصورت آفلاین اقدام به بارگذاری برگه کرد؟

شما به عنوان ام تی آر، پس از دریافت کارت، دریافت شد را می‌زنید، کد برای عضو ارسال می‌شود. لذا زمانی که به عضو مراجعه می‌کنید، به این کد نیاز دارید. اگر به عضوی مراجعه کنید و همانجا بخواهید دریافت شد را در آن مقطع و موقعیت بزنید، اگر امکان آنتن‌دهی نباشد که برای عضو، پیامک ارسال شود، قاعدتا پیامک ارسال نخواهد شد. اینها مسائلی است که شما باید براساس تجربه و شناختی که از منطقه دارید مد نظر قرار دهید. بله، به هر حال اینترنت، چه بسا بعضی مواقع در همین تهران که به عنوان پایتخت است قطع است و این اجتناب‌ناپذیر است. اما مثلا شما در هرمزگان هستید و در برخی دیگر استان‌ها این مشکل هست؛ لذا بارگذاری آنلاین این نیست که مثل کارت ملی بخواهیم در لحظه بگذاریم. نه. عنوان کردیم اگر به اینترنت دسترسی نداشتید و اگر امکان بارگذاری در آن زمان ممکن نبود، فرم را که با خودتان می‌آورید، در جای دیگری بارگذاری کنید. با ارتباط‌گیری با عضو، کد را می‌گیرید و انجام می‌دهید.

گاهی اوقات برق می‌رود یا به اینترنت دسترسی نداریم و نمی‌شود امضا را در سامانه چک کنیم. اگر مغایرت داشت، باید مجددا مراجعه کنیم؟

تصورم این است که یک ام تی آر به وسیله وسیله‌ای به اسم گوشیِ همراه، به عضو مراجعه می‌کند. همانجا دارد امضای عضو را می‌بیند. شاید اصلا بگوییم عین ورژن اولیه سامانه جدید، امضایش قابل رویت نباشد؛ آنجا باید به آن عضو تاکید کنیم که لطفا امضایی بزن که روزهای ابتدایی در مرحله ثبت درخواست عضویتت زدی. ولی اینکه برق در لحظه برود و نتوانی ببینی، اینها اجتناب‌ناپذیر است. لذا وقتی ام تی آر به عضو مراجعه می‌کند، یک گوشی همراه هم دارد. اگر گوشی همراه، شارژ نداشته باشد که اصلا نمی‌تواند فرایند را ادامه دهد.

امکان تحویل دادن کارت به اعضای خانواده یا نماینده وجود دارد؟

با توجه به اینکه این کارت، کارت اولیه است و لازمه‌اش احراز هویت آن فرد متقاضی است، در این مرحله، امکان‌پذیر نیست و با توجه به تصمیماتی که بانک ابلاغ می‌کند، امکان‌پذیر نیست. نکته خوبی را دوستان گفته‌اند و خوب است که بابی بشود در مورد توضیحات؛ ما تابع قوانین و مقررات بانک قرض‌الحسنه رسالت هستیم. لذا خودمان سرخود نمی‌توانیم یک تصمیمی ‌بگیریم و ابلاغ کنیم. در حال حاضر، بانک قرض‌الحسنه رسالت، ما را مکلف کرده است که در زمان مراجعه به عضو، قبل از تحویل کارت، عملیات احراز و تحویل را انجام دهیم، فرم گواهی امضا را بگیریم و بارگذاری و ارسال کنیم. اگر یک زمانی بانک مثل پیشخوان مجازی رسالت تشخیص داد که اصلا شرطی نیست که احراز هویت شود و پیشخوان مجازی رسالتش فعال شود، امکان دارد ما نیاییم 99 درصد را به واسطه یک درصد تحت زحمت قرار دهیم. لذا هر زمانی بانک هر تصمیمی‌ بگیرد، ما تابع تصمیم بانک هستیم. هر زمانی بانک اعلام کرد که نیاز به احراز هویت به این شکل نیست، ما انجام می‌دهیم. پس این را فعلا کمافی‌السابق با روال قبل انجام دهید.

پیش می‌آید که یک عضو، کد پستی، ثبت کرده است اما در آنجا حضور ندارد و ساکن نیست و ممکن است فاصله زیادی هم با کسی که پذیرش کرده است داشته باشد. در این شرایط، چه کار باید کرد؟

اگر یک عضوی در زمان ثبت درخواست عضویت، محل استقرار، سکونت و مراجعه‌اش را استان الف قرار داده است، وقتی کارت چاپ می‌شود، یعنی فرایند پذیرش و غیره، همگی انجام می‌شود و کارت به دست ام تی آر استان الف می‌رسد و وقتی با عضو تماس می‌گیرد عضو می‌گوید من الان دیگر در این لوکیشن نیستم و به استان ب آمدم. این موارد را حتما با کارشناس ام تی آر -کارشناس استان مربوطه‌اش- هماهنگ می‌کند. بنا بر تشخیص کارشناس، تصمیم مقتضی گرفته می‌شود. لطفا از ارسال کارت، بدون هماهنگی با ام تی آر در استان ب خودداری کنید. خواهش می‌کنم از اینکه با هم هماهنگ باشید که شما برو در استان ب این کارت را با اتوبوس برایت می‌فرستم و تو تحویل بگیر و به عضو تحویل بده و آنجا احراز و تحویل کن و عکس فرم را برای من ارسال کن و من بارگذاری کنم، اجتناب کنید. هر کدام از اینها تشخیص و رفتار متناسب خودش را می‌طلبد. اگر با عضو هماهنگ کردید و عضو گفت من دیگر در آن لوکیشن نیستم و آن لوکیشن، خارج از استان شما است آن را حتما با واحد احراز و تحویل هماهنگ کنید. ولی اگر درون استان است، مثلا عضو، لوکیشن را به طور اشتباهی، شرق تهران پذیرش کرده است، اما خودش در محل غرب تهران مستقر است، اینها را از طریق ام تی آرِ اول که خود ام تی آرِ اول هم با کارشناس احراز و تحویل هماهنگ می‌کند، رفع و رجوع کنید.

اشخاصی که فقط برای ضمانت عضو شدند، بدون تحویل کارت می‌توانند ضمانت را انجام دهند. اگر ممکن است یک فرایندی باشد که احراز و تحویل‌شان انجام شود، یعنی مجبور شوند که کارت‌شان را بگیرند.

 این را در خصوص جلساتی که با بانک داشتیم، عنوان کردیم. بانک، تصمیم‌گیرنده است. شاید از فردا بانک بگوید عملیات احراز و تحویل انجام نشود و به محض اینکه عضو، درخواست داد، در پیشخوان مجازی رسالت بتواند اطلاعات کارتش را ببیند و فعالیتش را انجام دهد. حتی در مواردی که همکاری نکردند، ما نگفتیم که با بانک، هماهنگ می‌کنیم که حساب عضو را مسدود کند. بانک، تصمیم‌گیرنده است. موارد مشکوک را به بانک، اطلاع‌رسانی می‌کنیم و خودش تصمیم می‌گیرد. اینکه عضو نتواند در سامانه‌های دیگر مثل آیکاپ و مرآت، فعالیت داشته باشد، تصمیمش با واحدهای دیگر است و ما مجری هستیم.

بعد از ارسال برگه به صورت فیزیکی، از کجا خیال‌مان راحت شود که برگه، رسیده است و هزینه، واریز می‌شود؟

طبق روال، برگه وقتی به دست بایگانی متمرکز می‌رسد، آنها بررسی می‌کنند. چنانچه این فرمی‌ که در اختیارشان قرار می‌گیرد، در سامانه بایگانی هم اطلاعات عضو در مرحله ارسال مدارک باشد، می‌برند در مرحله بایگانی و اتمام فرایند. 

نکات تکمیلی

ماهر توسط دانشگاه توسعه اجتماعی رسالت توسعه داده شده است.