راهنمای ثبت اقامتگاه اصلی (محل سکونت) در سامانه املاک و اسکان
طبق بخشنامه بانک مرکزی، برای دریافت دسته چک، باید اطلاعات محل سکونت در سامانه املاک و اسکان به روز باشد.
از این پس اگر کد ملی یا کدپستی فرد با اطلاعاتی که در سامانه ثبت شده، همخوانی نداشته باشد، سیستم بانکی، اجازه صدور دسته چک را نخواهد داد.
در ادامه، راهنمای ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان آمده است.
ابتدا به سایت سامانه املاک و اسکان مراجعه کنید.
بعد از ورود به سایت سامانه املاک و اسکان کشور، گزینه ورود از طریق دولت من را انتخاب کنید.

در صفحه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، تلفن همراهی که به نام خودتان است را وارد کنید و سپس با وارد کردن کد تایید پیامک شده وارد سامانه شوید.


با زدن گزینه “افزودن اقامتگاه” در فهرست اقامتگاهها و همچنین صفحه اصلی، امکان ثبت اقامتگاه جدید وجود دارد.

ابتدا وضعیت مالکیت اقامتگاه خود را مشخص نمایید.

در صورتی که گزینه “مالک خودم هستم” را انتخاب کنید، لازم است اطلاعات مالکیت اقامتگاه خود را تکمیل نمایید.

در صورتی که گزینه “شخص دیگری مالک است” را انتخاب کنید لازم است کد ملی/نام مالک اقامتگاه خود را وارد نمایید.

کد پستی اقامتگاه خود را وارد کنید و سپس نوع ملک، متراژ، طبقه و واحد آن را وارد نمایید. در صورتی که مالک اقامتگاه خود باشید لازم است سایر اطلاعات مورد نیاز ملک همچون سال ساخت هم ثبت شود.
همچنین توجه داشته باشید که کد پستی ملک خود را صرفا از سایت پست دریافت نمایید. با کلیک بر روی گزینه “یافتن کد پستی” میتوانید به این سایت دسترسی پیدا کنید.
کد پستی درج شده در قبوض آب، برق، گاز، تلفن و یا سند ملک، لزوما صحیح نیست.

اطلاعات اقامت خود شامل تاریخ شروع اقامت و نوع اقامتگاه را وارد نمایید.

شماره تلفن ثابت اقامتگاه (در صورت وجود) و شناسه قبض برق آن را وارد کنید.
پس از مشاهده اطلاعات وارد شده، در صورت صحت اطلاعات، آن را ثبت نهایی کنید.
در تصاویر زیر میتوانید راهنمایی تصویری جهت ثبت اطلاعات ثبتی اقامتگاه خود را مشاهده نمایید (در صورتی که مالک اقامتگاه خود هستید):

