جهت مشاوره آنلاین پس از ورود به ام رسالت گزینه مشاوره آنلاین را انتخاب کنید.
ماهر
ماهر
  • راهنمای سامانه‌های سرزمین ام رسالت –>
  • عضویت
  • وام قرض‌الحسنه بدون کارمزد
  • ام بازار
  • خدمات بانکی
  • اعتبار سنجی
  • ام بیمه
  • فهرست مطالب
ماهر
image
  • راهنمای سامانه‌های سرزمین ام رسالت –>
  • عضویت
  • وام قرض‌الحسنه بدون کارمزد
  • ام بازار
  • خدمات بانکی
  • اعتبار سنجی
  • ام بیمه
  • فهرست مطالب
برای مشاوره آنلاین

بانکداری باز؛ راهنمای درخواست API

رشد و توسعه فناوری‌های نوین از یک‌سو و رقابت روزافزون کسب‌وکارها برای جذب و رضایتمندی اعضا  از سوی دیگر، دنیای بانکداری را وارد مرحله‌ای تازه کرده است. امروزه بانک‌ها دیگر تنها ارائه‌دهنده انحصاری خدمات مالی نیستند، بلکه به بستری امن و شفاف برای تعامل با کسب‌وکارها و تسهیل خدمات بانکی تبدیل شده‌اند. این تغییر رویکرد با عنوان بانکداری باز (Open Banking) شناخته می‌شود.

بانکداری باز چیست؟

بانکداری باز به کسب‌وکارها، به‌ویژه فین‌تک‌ها و استارتاپ‌ها، این امکان را می‌دهد تا از طریق رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی (API) به خدمات بانکی دسترسی پیدا کرده و سرویس‌هایی متناسب با نیاز اعضا  طراحی کنند. نتیجه این فرآیند، ارائه خدمات مالی هوشمند، سریع و شخصی‌سازی‌شده به اعضای حقوقی است.

بانک قرض‌الحسنه رسالت نیز در مسیر بانکداری اجتماعی و عدالت‌محور خود، با بهره‌گیری از ظرفیت بانکداری باز تلاش می‌کند ضمن تسهیل فرآیندها، امکان ارائه خدمات به‌صورت تمام‌وقت، امن و بدون محدودیت مکانی را فراهم کند.

مزایای بانکداری باز در بانک قرض‌الحسنه رسالت

استفاده از خدمات بانکداری باز در این بانک، دستاوردهای مهمی برای اعضای سازمانی و شرکت‌ها به همراه دارد:
✅کاهش خطای انسانی و افزایش سرعت عملیات مالی
✅ امنیت بالا و انکارناپذیری تراکنش‌ها
✅ تقویت ارتباط و وفاداری اعضا به خدمات بانکی

جامعه هدف

خدمات بانکداری باز بانک قرض‌الحسنه رسالت، به‌طور ویژه برای اشخاص حقوقی و شرکت‌هایی با حجم بالای تراکنش طراحی شده است. تراکنش‌های کم‌حجم همچنان از طریق اینترنت‌بانک انجام می‌شود و API صرفاً در اختیار شرکت‌های حقوقی قرار می‌گیرد.

نمونه‌ای از سازمان‌های بهره‌بردار:

بورس کالا، گروه صنعتی انتخاب، جیبت، تومن، باسلام، میلی، کارگزاری آگاه، تاپ، دیلی‌مارکت، پخش بارز، آستان قدس، بازر، شرکت پیمان، سرمایه‌گذاران نیکان، آبان‌تتر، بهینه‌پرداز ویرا و …

فرآیند دریافت خدمات

متقاضیان استفاده از بانکداری باز در بانک قرض‌الحسنه رسالت، می‌توانند با طی مراحل زیر دسترسی لازم را دریافت کنند:

  1. ارسال درخواست مکتوب توسط رهیار به واحد فناوری اطلاعات از طریق پشتیبان ارشد بانکی
  2. اخذ مصوبه کمیته آستانه مجاز انتقال وجه بالاتر از سقف تعیین‌شده
  3. انعقاد قرارداد (فعلاً بدون کارمزد)
  4. دریافت کلیدهای رمزنگاری، شناسه API و مستندات فنی
  5. تکمیل فرم‌های شناسایی مضاعف در پیشخوان مجازی

📌 نکته مهم: شرکت‌های تازه‌تأسیس می‌توانند فعالیت خود را با سقف پایین آغاز کرده و به‌تدریج سقف تراکنش را افزایش دهند. با این حال، ارائه سرویس‌های برداشت برای این شرکت‌ها منوط به گذشت حداقل یک سال از تاریخ تأسیس خواهد بود.

جمع‌بندی

بانکداری باز، آینده‌ای نوین برای صنعت بانکداری ترسیم می‌کند؛ آینده‌ای که در آن اعضا بدون محدودیت زمانی و مکانی به خدمات مالی دسترسی خواهند داشت. بانک قرض‌الحسنه رسالت نیز با تکیه بر ارزش‌های بانکداری اجتماعی و رویکرد عدالت‌محور خود، این امکان را فراهم آورده تا شرکت‌ها و سازمان‌ها بتوانند با اطمینان و سهولت بیشتر، خدمات مالی خود را مدیریت کنند.

بانکداری شرکتی

ماهر توسط دانشگاه توسعه اجتماعی رسالت توسعه داده شده است.